MAM´ZÉLLE NITOUCHE

  zpět na hlavní stránku  
   

 
aneb
pravda pana Célestina

Florimond Hervé - autor hudby

 
 

Slavná hudební komedie Mam´zelle Nitouche vznikla před sto lety v tak zvané krásné epoše a dodnes si zachovala svůj půvab. Jistě také proto, že se do příběhu hry promítnul soud samotného skladatele, zvlášť ono období, kdy se rozhodoval mezi kostelem a divadlem. Světec Célestin - světák Floridor, zbožná klášterní chovanka Denisa - andílek s čertem v těle, i další postavy nás vtahují do proudu proměn a stále nových dobrodružství.

V české divadelní tradici má ”Nituška” výjimečné místo, zejména zásluhou Oldřicha Nového. Poprvé ji uvedl roku 1938 v pražském Novém divadle (pozdějším sídle Semaforu) v komorním provedení pro menší herecký ansámbl. Také tato skutečnost byla inspirací pro vznik naší současné inscenace. Zachovává noblesní styl jeho úpravy se všemi komediálními situacemi. I bez sborových scén je to příběh plný neodolatelného humoru.

 

 

 

 

 

 

Představitel hlavní dvojrole a zároveň

 režisér tohoto představení

- Otakar Brousek mladší.

   

 

 

Hudba - Florimond Hervé

Aranžmá Miroslava Kořínka

Nahrávku z roku 1989 zapůjčilo 

Středočeské divadlo Kladno

Libreto Henry Meilhaca a Alberta Millauda 

přeložil a upravil Oldřich Nový

Scénář pro malý ansámbl napsal Jan Cziviš.

Veškerá autorská práva zastupuje DILIA Praha.

V hlavní roli Célestina - Florimonda 

- Otakar Brousek mladší


Dále hrají:

Hana Czivišová 

Jiří Wohanka 

Petr Gelnar

Bronislav Kotiš

Milada Bednářová

Jiří Unterműller / Filip Sychra

 

Režie: Otakar Brousek mladší


Rozhovor Jana Cziviše s Otakarem Brouskem ml.

 

J. C.:
18. listopadu 1989 měla být v Kladně premiéra Nitušky v režii Hany Burešové, kde jsi hrál Célestina. Leč nebyla. Vzpomínáš?

O. B. :
18. listopadu sice premiéra nebyla, ale přesto těch pár večerů bez naučeného textu stálo za to. Pro ten pocit z diváků, z kterých se stávali pomalu, ale jistě občané svobodní a radostní, slušní a ohleduplní. A do takové atmosféry Mam´zelle Nitouche patří, snad si o to sama řekla. Nituška jako by oddělila dva světy. Ten starý – nesvobodný a vrátila nás zpět do budoucnosti – svobody. Najednou se hrálo divadlo pro divadlo samotné, žádné skryté myšlenky mezi řádky, narážky atd. – jen čirá fantazie, radost z hudby a příběhu.

J.C.:
Úprava pro šest herců… Není to přece jen opovážlivost?

O.B.:
Úprava pro šest herců, myslím, není výjimečná, vždyť i Shakespeare upravoval velká dramata pro méně herců, byl principálem a musel svůj soubor uživit. Takže sice šest herců, ale elán, nadšení a energie jakoby nás bylo šedesát…

J.C.:
Jsi dobře zavedený pražský herec. To, do čeho jsi vstoupil je dost dobrodružné. Máš rád dobrodružství?

O.B.:
Možná právě ta “zavedenost” mne malinko vystrašila. To je skoro jako bych patřil k památkám nebo co. A tak trochu dobrodružství při režírování svých kolegů mimo domovské divadlo je příjemné rozptýlení a také vytržení ze zavedenosti. A setkání s kolegy a přáteli, s kterými se tak často nepotkávám.

J.C.:
Svému nejmladšímu synovi jsi dal jméno Kristian. Souvisí to nějak s tvým vztahem k Oldřichu Novému?

O.B. :
Oldřich Nový zůstane pro mě jedním z nejlepších herců, které jsem viděl. A hlavně komikem. Něžným, naivním a jakoby patřícím do světa, ve kterém bych rád žil doopravdy. Proto asi hraju divadlo. Můžu si hru přečíst a vím – na rozdíl od života, koho třeba jako Célestin-Floridor potkám, narazím-li na blba či na krásnou dámu.
Prostě mohu počítat s tím, jak to skončí. A hlavně je při tom mnohdy hodně veselo.
Na obou stranách – jak u herců, tak i u diváků. A to si přeju i teď, při režii Mam´zelle Nitouche.

 

   

 

 

 

 

 

 

   

 

     

 
   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

Kontakt:

DAP - Divadelní Agentura Praha

Milada Bednářová

Přemyšlenská 437 / 80

182 00  Praha 8 Kobylisy

e-mail:    dappraha@dappraha.cz

 

 

 

 

plakát ke stažení

(ve formátu PDF -  1.8 MB))

   

 

   

zpět na hlavní stránku